
Opiskelijan ohje tekoälyjärjestelmien käytöstä opiskelun ja oppimisen tukena Riveriassa
Tässä ohjeessa tekoälyllä tarkoitetaan tekoälyä yleisesti, mutta tällä hetkellä erityisesti laajoihin kielimalleihin perustuvaa generatiivista tekoälyä. Tekoälyjärjestelmillä puolestaan tarkoitetaan tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä, palveluita ja sovelluksia. Tekoälystä puhutaan erityisesti opetuksen ja oppimisen yhteydessä usein tukiälynä, mikä ohjaa ajattelua oikeaan suuntaan – esimerkiksi ChatGPT on hyvä työkalu, mutta huono oman ajattelun korvaaja. Ohjetta päivitetään tarpeen mukaan tekoälyjärjestelmien kehittyessä ja silloin, kun Riveriassa tehdään päätöksiä esimerkiksi maksullisten tekoälyjärjestelmien käyttöönotosta.
HUOM! Riverian ulkopuolisiin tekoälyjärjestelmiin, kuten ChatGPT, rekisteröityessä ei saa käyttää Riverian sähköpostiosoitetta. Näihin järjestelmiin ei myöskään tule syöttää salassa pidettävää tietoa, ei-julkista tietoa, henkilötietoja tai tekijänoikeuksien alaista materiaalia.
Tekoäly oppimisen kohteena
Tekoälylukutaito, eli perusymmärrys tekoälyjärjestelmistä ja esimerkiksi
niiden vastuullisesta käytöstä, on yhä keskeisempi työelämätaito. On siis tärkeää, että opiskelijat oppivat ammatillisessa koulutuksessa paitsi hyödyntämään tekoälyjärjestelmiä, myös arvioimaan kriittisesti, millaisissa tilanteissa tekoälyn käytöstä voi olla hyötyä tai haittaa, miten tekoälyä hyödynnetään tietoturvallisesti ja vastuullisesti ja mitä haasteita tekoälyjärjestelmien käyttöön liittyy.
Riveriassa sekä henkilöstöä että opiskelijoita kannustetaan tutustumaan
tekoälyjärjestelmiin ja hyödyntämään niitä mahdollisuuksien mukaan
opetuksessa ja oppimisessa. Opetushenkilöstöä koulutetaan käyttämään tekoälyä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja vastuullisesti. Opetushenkilöstö puolestaan ohjaa opiskelijoita näihin samoihin periaatteisiin niin alan työtehtävissä kuin esimerkiksi yhteisissä tutkinnon osissakin. Riveriassa annetun opetuksen yhtenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden tekoälylukutaitoa sekä kykyä arvioida kriittisesti tekoälyllä tuotettuja sisältöjä. Opiskelijoiden kanssa keskustellaan tekoälyn virhepäätelmistä ja vinoumista.
Tekoälyn käyttö oppimisaktiviteeteissa
Opettaja ilmoittaa opintojakson alussa, onko tekoälyjärjestelmien hyödyntäminen tutkinnon osan, osa-alueen tai vastaavan opiskelussa ja niihin sisältyvissä oppimisaktiviteeteissa
- sallittu: Opiskelija saa hyödyntää tekoälyä vapaasti, mutta hänen tulee ilmoittaa,
mitä tekoälyjärjestelmiä on käytetty ja miten niitä on käytetty. - rajoitettu: Opiskelija voi hyödyntää tekoälyjärjestelmiä opettajan ohjeistuksen mukaisesti.
- kielletty: Tekoälyä ei saa hyödyntää lainkaan.
Sitä mukaa, kun Riveria alkaa tarjota tekoälyjärjestelmiä opiskelukäyttöön, näiden järjestelmien käyttöä voidaan myös vaatia. Lähtökohta on, että aina, kun opiskelija hyödyntää tekoälyä, hänen tulee ilmoittaa, mitä tekoälyjärjestelmiä on käytetty ja miten niitä on käytetty.
Lisäksi opettaja ilmoittaa opintojakson alussa, mitä tekoälyn ohjeiden vastaisesta hyödyntämisestä seuraa. Lähtökohta on, että jos opiskelijan epäillään hyödyntäneen tekoälyjärjestelmiä ohjeiden vastaisesti, tapaus selvitetään Riverian vilppikäytänteiden mukaisesti.
Huomioitavaa
- Tekoälyjärjestelmiin ei saa syöttää salassa pidettävää tietoa, ei-julkista tietoa eikä henkilötietoja sisältävää aineistoa, ellei kyseessä ole Riverian hyväksymä järjestelmä, jonka tietoturva, tietosuoja ja tiedonhallinta täyttävät vaatimukset. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi
- nimi- ja yhteystiedot
- henkilötunnus
- sanalliset arvioinnit opiskelijoista
- pedagogiset asiakirjat
- terveystiedot
- tiedot uskonnollisesta vakaumuksesta
- opiskelijan kuva tai ääni, jos kuva tai ääni on yhdistettävissä opiskelijaan
Lisäksi on syytä huomioida, että järjestelmä voi kerätä opiskelijoista käyttäjätietoja, jotka luokitellaan henkilötiedoiksi.
- osaamisen osoittamisen tehtävät mittaavat jatkossakin tutkinnon perusteiden
mukaista osaamista. - opiskelijaa ei voida velvoittaa hyödyntämään maksullista tekoälyjärjestelmää, jos
Riveria ei tätä järjestelmää tarjoa käyttöön. - opiskelijaa ei voi velvoittaa rekisteröitymään organisaation ulkopuolisiin
nettipalveluihin. Näin ollen esimerkiksi osaamisen hankkimisen tai osoittamisen
tehtävään, joka suositellaan suorittamaan ChatGPT:llä, tarjotaan aina myös
vaihtoehtoinen suoritustapa.
Lisätietoja:
Ohje luotu 1.8.2025