Opiskelijan ohje tekoälyjärjestelmien käytöstä opiskelun ja oppimisen tukena Riveriassa

Tässä ohjeessa tekoälyllä tarkoitetaan tekoälyä yleisesti, mutta tällä hetkellä erityisesti laajoihin kielimalleihin perustuvaa generatiivista tekoälyä. Tekoälyjärjestelmillä puolestaan tarkoitetaan tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä, palveluita ja sovelluksia. Tekoälystä puhutaan erityisesti opetuksen ja oppimisen yhteydessä usein tukiälynä, mikä ohjaa ajattelua oikeaan suuntaan – esimerkiksi ChatGPT on hyvä työkalu, mutta huono oman ajattelun korvaaja. Ohjetta päivitetään tarpeen mukaan tekoälyjärjestelmien kehittyessä ja silloin, kun Riveriassa tehdään päätöksiä esimerkiksi maksullisten tekoälyjärjestelmien käyttöönotosta.

HUOM! Riverian ulkopuolisiin tekoälyjärjestelmiin, kuten ChatGPT, rekisteröityessä ei saa käyttää Riverian sähköpostiosoitetta. Näihin järjestelmiin ei myöskään tule syöttää salassa pidettävää tietoa, ei-julkista tietoa, henkilötietoja tai tekijänoikeuksien alaista materiaalia.

Tekoäly oppimisen kohteena

Tekoälylukutaito, eli perusymmärrys tekoälyjärjestelmistä ja esimerkiksi
niiden vastuullisesta käytöstä, on yhä keskeisempi työelämätaito.
On siis tärkeää, että opiskelijat oppivat ammatillisessa koulutuksessa paitsi hyödyntämään tekoälyjärjestelmiä, myös arvioimaan kriittisesti, millaisissa tilanteissa tekoälyn käytöstä voi olla hyötyä tai haittaa, miten tekoälyä hyödynnetään tietoturvallisesti ja vastuullisesti ja mitä haasteita tekoälyjärjestelmien käyttöön liittyy.

Riveriassa sekä henkilöstöä että opiskelijoita kannustetaan tutustumaan
tekoälyjärjestelmiin ja hyödyntämään niitä mahdollisuuksien mukaan
opetuksessa ja oppimisessa.
Opetushenkilöstöä koulutetaan käyttämään tekoälyä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja vastuullisesti. Opetushenkilöstö puolestaan ohjaa opiskelijoita näihin samoihin periaatteisiin niin alan työtehtävissä kuin esimerkiksi yhteisissä tutkinnon osissakin. Riveriassa annetun opetuksen yhtenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden tekoälylukutaitoa sekä kykyä arvioida kriittisesti tekoälyllä tuotettuja sisältöjä. Opiskelijoiden kanssa keskustellaan tekoälyn virhepäätelmistä ja vinoumista.

Tekoälyn käyttö oppimisaktiviteeteissa

Opettaja ilmoittaa opintojakson alussa, onko tekoälyjärjestelmien hyödyntäminen tutkinnon osan, osa-alueen tai vastaavan opiskelussa ja niihin sisältyvissä oppimisaktiviteeteissa

Sitä mukaa, kun Riveria alkaa tarjota tekoälyjärjestelmiä opiskelukäyttöön, näiden järjestelmien käyttöä voidaan myös vaatia. Lähtökohta on, että aina, kun opiskelija hyödyntää tekoälyä, hänen tulee ilmoittaa, mitä tekoälyjärjestelmiä on käytetty ja miten niitä on käytetty.

Lisäksi opettaja ilmoittaa opintojakson alussa, mitä tekoälyn ohjeiden vastaisesta hyödyntämisestä seuraa. Lähtökohta on, että jos opiskelijan epäillään hyödyntäneen tekoälyjärjestelmiä ohjeiden vastaisesti, tapaus selvitetään Riverian vilppikäytänteiden mukaisesti.

Huomioitavaa

Lisätietoja:

Sanni Suominen

Sanni Suominen

Digipedagogi

Tutkintokoulutus

050 438 8318

Ohje luotu 1.8.2025