Kärryillä pysymisen taito

eRiveria > Kärryillä pysymisen taito


Sekä töissä että opinnoissa on tärkeää olla perillä siitä, mitä on saatu valmiiksi, mikä odottaa seuraavaksi tekemistä ja milloin pitäisi olla valmista. Esittelen nyt vinkin, josta saattaa olla apua etenkin opiskelijalle, joka suorittaa useita verkko-opintoja samanaikaisesti. Kiitokset osoitan Kiteellä maatalousalaa opiskelevalle Sari-Anna Rautiolle, jonka äidinkielen verkko-opinnon videopalautuksesta (työvälineen tai -menetelmän esittely) sain idean tähän taulukkoon.

Alla näkyvä taulukko on esimerkinomainen ja toteutettu tusseilla paperille. Siinä voi halutessaan hyödyntää myös tarramuistilappuja, tai koko homman voi tehdä Exceliin. Olennaista on, että opiskelija merkkaa taulukkoon, mitä verkko-opintoja hänellä on käynnissä. Mitä tehtäviä on palautettu viimeksi, ja mistä pitää jatkaa seuraavan kerran opintoon palatessa? Mihin mennessä opinnon tulisi olla valmis, ja miksi? Viimeinen sarake oikealla on juhlan paikka: kun sinne saa merkitä päivämäärän, on askeleen lähempänä valmistumista.

Taulukkoa täydennetään aina, kun mikä tahansa opinto etenee. Esimerkkitaulukossa olen yliviivannut vihreällä ne tehtävät, joista on jo luettu palautteet ja tehtävät on hyväksytysti suoritettu. Punaisella on yliviivattu ne kohdat, jotka eivät enää pidä paikkaansa, koska opinnossa on edistytty. Taulukon päivämääristä on helppo havaita, jos jokin opinto on unohtunut pitkäksi aikaa tekemättä. Vaikka moni toivoo opinnon valmistuvan itsekseen, niin ei tapahdu eikä tule tapahtumaan – opiskelijan itsensä on oltava asian suhteen aktiivinen eli opiskeltava teoriaosuudet ja suoritettava tehtävät. Tämän tyyppisen taulukon avulla voi harjoitella työn suunnittelua ja aikataulutusta. Työn tekemisen myötä myös aikaansaannokset saadaan näkyviin.

Myös kaikilla meillä eRiverian verkko-opettajilla on useita opintoja opetettavana samanaikaisesti. Meidän on suunniteltava ja aikataulutettava työtämme, että pystymme arvioimaan palautetut tehtävät luvatussa kahden viikon arviointiajassa. Kun lasketaan sekä vanhan että uuden opetussuunnitelman mukaiset ja sekä Moodlessa että Opissa olevat versiot opinnoista, itselläni on arvioitavana 12 opintoa. Vaikka teen itse yli 90 % töistäni tietokoneella, oman työn seurantani kannalta edelleen tärkein työvälineeni on perinteinen paperikalenteri. Käyn opinnot jatkuvasti läpi samassa järjestyksessä ja merkitsen kalenteriini, missä olen menossa ja milloin mikäkin opinto on viimeksi tarkistettu. Yhtä lailla voisin käyttää kuvien kaltaista taulukkoa.

Kaikilla verkko-opettajilla on myös muuta työtä kuin verkko-opintojen arviointia. Aivan samoin opiskelijoilla on yleensä aina muitakin opintoja kuin verkko-opintoja. Omaa opiskelu- tai työaikataulua hahmotellessa onkin otettava huomioon, mitä oikeasti ehtii esimerkiksi viikossa tehdä. Kun opiskelija suunnittelee verkko-opintoja, yhden osaamispisteen suorittamiseen tulisi varata 20 tuntia omaa työtä. Joskus vaikuttaa siltä, että kiireisimmät opiskelijat tulkitsevat tämän niin, että yhden osaamispisteen opinnon ehtii siis tehdä vuorokaudessa. Lisäksi oletus on, että verkko-opettaja sen vielä samalla päivämäärällä arvioi. Oppilaitoksessa samoin kuin työelämässä aikatauluja ja suunnitelmia pystytään harvoin muuttamaan yksilön ehdoilla. Kun sekä opiskelijat että opettajat ovat pysytelleet kärryillä tekemisistään, ei sieltä pääse kukaan putoamaan, ja ehditään vielä ajoissa perillekin.

Kaisa Jänis

Kaisa Jänis

Verkko-opettaja, äidinkieli
Viestinnän vastaava
eRiveria

Uusimmat kirjoitukset: